Chapter 10- The Café Scene

Previous
- Vi ses sen! Ropade Justin och log stort mot mig.

- Ja, det gör vi. Sa jag och log stort tillbaka.

Påväg till tältet, kollade jag hela resan ner i marken för att inte visa att jag var generad. Precis när jag skulle gå in, fick jag ett sms. Jag tog upp mobilen såg att det stod James på displayen. Varför smsar han mig nu? Vi pratade ju precis, om han vill mig någonting är det ju bara att komma hit? Jag tog upp mobilen och läste.

 

”Jag trodde att jag hade sett dig kär, men jag hade tydligen fel”




- Så, Justin. Den här scenen börjar med att du kommer att sitta i din bil, påväg till ett café där du kommer möta din syster Ella. Det enda som händer är att ni kommer ta en fika ihop och ni kommer att småprata lite om hur du ska göra inför den stora dagen då du ska träffa Vanessa. Vilket jag hoppas att du vet vid det här laget, eftersom att du borde ha läst manuset och ska kunna dina repliker utantill. Sa Arthur, regissören.
- Ja, jag har pluggat som en idiot, men tack för att du åtminstone går igenom dom. Sa jag och log.
- Det är mitt jobb att säga till andra vad dom ska göra.
Han lutade huvudet bakåt i ett högt och irriterande skratt. Jag skrattade lite smått jag också, bara för att han inte skulle upptäcka att det han sagt inte var kul.

- Vi syns senare mannen, jag måste göra i ordning mig för scenen nu. Sa jag och gick bort till en orange bil som skulle vara Seths.
Jag studerade den, kollade in rimmarna och lackjobbet. Jag log stort och satte mig nickade i det svarta lädersätet. Det här är en riktigt snygg bil, tänkte jag och log stort igen.
- Justin! Hör du mig?
Jag kollade runt omkring mig, men jag kunde ändå inte hitta vart ljudet kom ifrån.
- Hallå? Hörde jag rösten säga igen.
- Ja, det gör jag. Klart och tydligt. Sa jag och rörde på lite knappar i bilen, för att se om dom funkade framförallt.
- Rör ingenting, inget funkar ändå. Det är en prototyp. Sa rösten igen, och nu kände jag igen den som Arthurs.
Jag släppte allt och höll händerna framför mig för att visa att jag inte skulle röra något mer.
- Du får ju röra den, men den enda jag säger är att den inte funkar. Men Justin, det är dags. Försök att leva dig in i rollen som Seth nu, vi ska börja nu.
- Okej. Sa jag och tog några djupa andetag och tänkte igenom mina repliker i huvudet.
- Då kör vi, 3...2... Tagning.
Jag började röra mig fram och tillbaka till musiken som satt igång, och rörde ratten lite då och då för att det skulle se ut som jag verkligen körde. Precis som jag blivit tillsagd, vinklade jag backspegeln och kollade i den. Dom skulle såklart klippa in så att det såg ut som om bilen faktiskt rörde sig, men när man spelar in så ska man bara stå på stället och se ut som om man faktiskt gör det.
- Bryt! Bra Justin, fast lite mindre gungning och lite mer rörelse på ratten tack! Vi kör en tagning till.
- Uppfattat! Sa jag högt och skrattade, dom som säger att skådespeleri inte är roligt, har så fel.

*


Efter någon timma var vi äntligen klar med bilscenen. Jag vet att en timma låter mycket, men tro mig, det verkade behövas så mycket tid. Jag hade fått göra om samma scen minst trettio gånger innan Arthur blev nöjd, helt otroligt. Men nu när vi äntligen blivit klara, är det dags för ännu en scen. Fast den här gången är det den mesta delen av café scenerna, så mycket vi hinner idag. Så det betyder att den resterande delen av dagen förmodligen kommer vara med Melody. Jag ser faktiskt verkligen fram emot att se henne skådespela, igen.
Jag blev förd igenom många olika salar, rum med kameragrejer och vanliga arbetsrum där bord satt framsatta, förmodligen för ett möte av något slag, innan vi kom fram till där vi skulle vara.
Flera bord och stolar satt framsatta i en viss ordning, och olika sorters rekvisita stod framställd runt omkring. Såsom väggar, en disk och en “greenscreen” som, om jag hört rätt, kan ändra bakgrunden.

- Justin, är du beredd? Frågade Scooter och kom fram till min sida.
- Mer än beredd, det ska bli kul! Det blir ju i alla fall lite skillnad från att sitta i en bil i någon timma. Sa jag och log.
- Ja, det scenen kanske blev lite långtråkig, men det kommer bli mycket roligare, tro mig.
- Det hoppas jag. Mumlade jag och vi gick tillsammans fram till Arthur, där han stod och pratade med Melody.
- Hej Mel! Ropade jag och log.
- Hej Justin, hur visste du mitt smeknamn förresten? Frågade hon och kollade frågande på mig.
- Jag hörde James kalla dig det innan idag.
- Det kan förklara saken.
- Nu måste vi köra igång om vi ska hinna med någonting idag. Men kom ihåg, glöm inte att se trovärdiga ut, ni måste uppföra er som om ni verkligen känner varandra. Som om ni är riktiga syskon. Avbröt Arthur oss.
- Okej, jag tror det ska gå bra. Sa Melody och gick bort till sin plats, vid ett av borden.
Ella, eller Melody i det här fallet, ska redan sitta vid café bordet när jag kommer in.
- Okej, alla på sina platser! 3...2... Tagning.
Lampan som visar när kameran är igång började lysa i ett starkt rött sken och jag tog ett djupt andetag innan jag började gå fram mot café bordet, där Melody satt och kollade i sin mobil, som hon skulle.

- Ella? Hej, det var ett tag sen. Sa jag och log mot Ella som reste sig upp.
Hon kollade upp från mobilen.
- Seth? Hej, vad kul att se dig! Sa Ella och kramade om mig.

- Bryt!
Både jag och Melody kollade mot regissören för att se vad han skulle säga.
- Ni var jätte duktiga, men tänk på att få det så trovärdig som möjligt. Nu är ni liksom.. stela. En gång till!

- 3...2... Tagning.

Jag började ännu en gång att gå mot henne.
- Ella? Hej, de var ett tag sedan. Sa jag och log även den här gången.
Hon kollade upp från mobilen.
- Seth? Hej, vad kul att se dig!
Vi gav varandra en kram och sen satte vi oss ner vid bordet.
- Jag har beställt en kaffe till dig, eftersom att senast vi träffades så var du galen i det. Det gör inget va? Frågade Ella och pekade på en kopp som stod bredvid hennes.
- Nej, det är helt perfekt, men med mjölk va?
- Självklart.
- Tack, du känner mig för väl syster.

- Bryt! Bättre, både Justin och Melody. Fortsätt så. Sa Arthur och gjorde tummen upp.

*


Några timmar senare var vi klara med café scenerna, men tyvärr så var dagen slut. Jag och Justin gick trötta in i bussen igen för att komma bort från solen, även om den åkt längre ner under dagen, var det fortfarande ganska varmt.
- Vill du ha en flaska vatten? Frågade jag direkt när vi kom in och öppnade kylskåpet.
- Ja tack! Svarade Melody och satte sig i den lilla soffan.
Jag tog fram två vattenflaskor och satte mig jämte henne. Jag gav henne en flaska och vi båda började dricka stora klunkar. Man blir verkligen törstig av en dag ute i värmen.
- Så hur tycker du det har varit den första dagen? Roligt? Frågade jag Melody och log när jag druckit över halva flaskan, och min hals inte längre var torr.
- Jo, det var mycket bättre än vad jag trodde innan jag kom hit, jag trodde regissören skulle vara lite mer av en skitstövel, som dom har varit i de andra filmerna jag medverkat i. Vad tycker du?
- Det har varit grymt! Men jag måste erkänna att det faktiskt tar på krafterna.
- Ja, det trodde man inte, men det är ganska tufft ändå.
Jag nickade och tog några klunkar vatten till för att stilla min hals.
- Melody är du här inne?! Hörde jag en röst ropa utanför dörren.
- Ja.
- Om du vill ha skjuts hem så får du komma nu.
- Jag kommer.
Melody ställde sig upp och tog hennes väska och jacka i ena handen.
- Vi ses väl imorgon antar jag. Sa jag och log.
- Tyvärr inte! Det är en scen med Seth och Vanessa imorgon, så jag är ledig. Sa Melody och log stort.
- Vad tur du har då. Själv ska jag spendera hela dagen och spela in scener om hur min mamma ringer mig eller någonting, jag vet inte.
Melody skrattade.
- Men vi ses snart iallafall, hoppas jag. Sa hon och log.
- Ja, jag har verkligen haft en bra dag idag.
- Jag med.
Jag ställde mig upp och gav Melody en kram. Jag tog ett beslut och kollade bort mot några papper som låg i en hög.
- Här, glöm inte de här. Sa jag och gav dom till henne.
I den högen hade jag lagt en lapp, som jag egentligen skulle ge till Arthur, men jag kan ju lika gärna ge den till henne.
- Åh, tack. De här får jag ju inte glömma. Vi syns.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Så får vi veta era åsikter?
Som ni kanske förstod så skriver vi kursivt när det är scener ur filmen.
Vad tror ni Justin har skrivit på lappen?
Kommentera gärna vad ni tror, och vill att det ska stå :)
Kramiz Hanna & Cissi

Kommentarer
Postat av: Hanna

Skit bra, mer, JAG BER ER! :D

2012-05-20 @ 13:39:27
Postat av: Becka

Grymt bra!

2012-05-20 @ 19:49:50
URL: http://beckagoesrandom.blogg.se/
Postat av: Nina

Jättebra! :) längtar till nästa kapitel, älskar att dom är blyga och att James ser redan :)

2012-05-21 @ 23:38:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0